Niklas Utbildningsspåret
Intervju med Niklas som gått Infranords Utbildningsspåret och idag jobbar som signaltekniker inom järnvägen.
Hej Niklas! Berätta om din upplevelse av Utbildningsspåret?
Det var en otroligt bra utbildning som förbereder en på ett bra sätt inför allt man kan ställas inför ute i spåret. I min utbildningsgrupp var vi av varierande åldrar, allt från 19 år upp till 30 och därmed hade vi en varierande mängd arbetslivserfarenhet men det löste våra lärare på ett bra sätt.
Vilka egenskaper tror du behövs för att trivas på järnvägen?
Man behöver framförallt vara en problemlösare då man ofta ställs inför kluriga fel, så just att kunna tänka fritt och hitta lösningar är väldigt hjälpsamt. Man ska vara en lagspelare då man kommer jobba tight med andra medarbetare inom olika teknikgrenar. Uppskatta att arbeta utomhus i alla väder som man kan ställas inför i ett land som kan erbjuda snö, kyla men även mycket värme.
Vilka är fördelarna med ditt yrke?
Det är ett otroligt varierande yrke som utmanar mig som tekniker, ingen dag är den andra lik. Roligt att vara del av underhåll och nybyggnation som förbättrar infrastrukturen inom grön transport i Sverige, en viktig utvecklig som med dagens klimatmål är mycket aktuell.
Hur ser dina arbetsuppgifter ut en vanlig arbetsdag?
Några typiska dagar skulle jag nog inte säga att det finns. Men det kan innehålla glödlampsbyten, justering av växlar, utrullning av kablar till nya signaler, växlar och skåp. Ombyggnation i ställverk, lödning av relän, kodning av ATC-baliser. Det finns hur mycket som helst som kan stå på agendan för dagen.
Vad finns det för utvecklingsmöjligheter?
Just nu går jag utbildningar för att få fler behörigheter inom ställverk, ATC, linjeblockering etc. Man kan även utbilda sig till förare på olika arbetsfordon om sådant intresse skulle finnas och det finns behov på just din etablering, det är många som går i pension så luckorna behöver fyllas.
Finns det något mer intressant som du vill dela med dig av?
Det är väldigt kul att få en inblick i hur omfattande järnväg och tågtrafik är, hur komplicerat det faktiskt är för att man ska kunna åka från punkt A till punkt B i hög hastighet, året runt på ett otroligt säkert sett.
Kan du rekommendera någon att söka sig Utbildningsspåret?
Jag rekommenderar alla som vill prova på ett väldigt roligt och annorlunda yrke som gör att det känns bra att kliva upp på måndag morgon.